Utfärdsrapport Storsjön, veckoutfärd v29.

Skeppare: Johan Sjölander

Maskinist: Andreas Brodow

Deltagare:

• Monika Leander
  • Erik Wallerman
  • Peter Larsson
  • Matts Andersson

Samtliga ombord var RB-dykare så kompressorn har gått totalt 32 minuter under denna vecka.

Lördag

Vi träffades vid Wik-Inn på lördag förmiddag. Där gjorde fyra i ordning båten medans två bunkrade frukostar och andra förnödenheter.

Bland annat hade jag med mig 350 liter diesel som vi fyllde.

Efter en välsmakande thailunch kastade vi loss för att göra ett första dyk på Kostervraket. Precis när vi kom fram började det ryka från maskin, motorn kokade. Vi drev en stund och lät den svalna, därefter förtöjde vi vid den fasta pricken. Fyllde på kylvatten och dök. På vägen tillbaka steg temperaturen sakta hela tiden. Väl i hamn igen bytte jag impeller till en som var betydligt fräschare. Tyvärr gick packningen sönder och det packningsmaterial som finns ombord var alldeles för tjockt. En pinnbult gick av vid demonteringen av locket. Monterade ihop allt med packningssilikon istället för packning av papper. Lät det torka under natten.

Söndag

Vid provstarten på söndagsmorgon läckte det ur hålet där pinnbulten som gått av skulle suttit. Jag lyckades borra ur pinnbulten, och hittade en skruv i mässing samma gängor och lyckades få ihop det så det blev tätt. Vattenflödet ur avgasröret var nu högre så utsikterna kändes bra. Vi avgick från Wik-Inn kl 0900 mot ett nyhittat vrak strax söder om Nåttarö. HMS Verdande. Dykdjup 43-45 meter. Mycket fin.

Tyvärr steg även nu temperaturen i motorn så vi försökte hitta ett varvtal som gick att åka på, 1250 varv blev det varvtal vi kom fram till. Då låg temperaturen på 90 grader. Vi gick till Eldaren och gjorde ett dyk där. Efter dyket diskuterade vi var vi skulle söka natthamn men det blev Wik-Inn igen. Jag försökte felsöka motorn men hittade inga direkta fel.

Måndag

Avgång kl 0800 från Wik-Inn. Pga värmeproblem i motorn så sänkte vi tempot. Vi gick hela vägen upp till Karla. En ångare från första världskriget utanför Biskobsön. Dykdjup 50 m på botten. Alla hade ett fantastiskt dyk med bra sikt. Då tiden nu runnit iväg tog vi tidig natthamn i en vik på södra sidan om Biskobsön. Där badade vi och åt middag.

Tisdag

Avgång ca 0900 mot Kul som ligger vid Almagrundet, utanför Sandhamn. En stor ångare i mycket fint skick. Dykdjup ca 40 meter.

Som andra dyk skulle vi göra Karla igen men då bottenvikten var lite för lätt och sjön hade ökat lite grann så hoppade vikten iväg från vraket. Det började bli sent så vi avbröt och gick i naturhamn vid Biskobsön igen. Bad och middag.

Onsdag

Under transport från Biskobsön mot Dalarö märkte vi att temperaturen i motorn höll sig på 80 grader. Vi ökade varvet till 1450 och temperaturen var konstant 80 grader. Troligen kan felet ha varit att termostaten hängt sig.

Första dyket blev Ingrid Horn samt andra dyket blev Gröne Jägaren med en utmärkt sill lunch däremellan. Natthamn gjorde i en vik i närheten av Gålö. Då vi inte skulle upp så tidigt på torsdagen så blev onsdagskvällen ”lite” senare. Efter en superb ärtsoppa/pannkaka middag med tillhörande varm punsch så blev det bad och samkväm till två på natten 😊

Torsdag

Några var lite tröttare än vanligt denna morgon.

En journalist från SVT hade kontaktat LM-DYK och undrade om de fick göra reportage om vrakdykning. Vi bestämde att plocka upp honom vid Dalarö brygga klockan 1400. På slaget stod han på kajen och väntade. Vi åkte direkt mot Bodekull (Dalarövraket) där vi hade dyktid klockan 1500. Han filmade, fotade och intervjuade alla under dagen och dyken. Han ville skicka med en GoPro kamera för att få undervattensfilm men vi avfärdade det. Jag tog hans minneskort och stoppade det i min egna kamera istället. Han blev jättenöjd med det upplägget. Reportaget skall sändas v31. Återkommer med exakt tid.

Vi släppte av journalisten på Dalarö brygga vid 19 tiden. Matts hoppade av han med.

Vi övriga tuffade ner mot Muskö där vi gjorde natthamn. Bad och middag.

Fredag

Fredag morgon. Fantastiskt väder. Morgondopp samt frukost därefter styrde vi mot HMS Verdande igen. Lyckad bojning och ännu ett fantastiskt dyk. Denna gång med kamera.

Under återvägen mot Wik-Inn stannade vi i viken före och badade. Nästan 24 grader i vattnet. Fantastiskt!

1600 var vi i hamn och 1730 låste jag igen Storsjön för denna gång. Hon ´har varit ett fantastiskt hem under en fantastisk vecka. Tack alla som gjort denna vecka möjlig.

Med vänliga hälsningar

Kapten / Husse

Johan Sjölander

Sponsor:

På gång...

Inga händelser

LMDYK på FB

SFbBox by diaita

© Allt innehåll tillhör LMDYK om inget annat anges.